Friday, April 8, 2016

# INFO: BERPANTANG # RESEPI

HIDANGAN RINGKAS YANG SEDAP KETIKA BERPANTANG

Assalamualaiku w.b.t

Ada ibu2 yang sedang berpantang sekarang ni? atau yang bakal berpantang tak lama lagi? Kalau berpantang kat rumah mak mesti tak risau kan..sebab semuanya disediakan. Ermmmm..kalau yang baru cuba2 untuk berpantang sendiri macam fiza ni mcm mana yer?..haha..sejak dua menjak ni memang asyik mengoogle je menu2 berpantang. Nak masuk anak ke3 ni dapat lah ingat lagi apa yang pernah mak masak masa dulu2 berpantang.

so..pada yang memang berhajat berpantang sendiri nanti, ada beberapa menu yang fiza dapat FB..dapat lah share dengan ibu2 semua..

Perencah Wajib Perlu ada Ketika Berpantang

  • garam
  • lada hitam
  • halia
Lada Hitam bergaram
  • Rencah lada hitam & garam. Ditumbuk sekali dan boleh ditabur atas nasi sebagai perisa/pembangkit selera mahupun sebagai bahan masakan.
  • Simpan di dalam bekas kedap udara.

Serunding ikan bilis halia



  • Bahan2: Ikan bilis goreng, halia parut goreng, lada hitam tumbuk
  • Gaulkan kesemua bahan.  Simpan dalam bekas kedap udara untuk simpanan lebih lama. Makan dengan nasi panas2..sure terangkat...fuhhhh

Kerabu Pegaga


  • Bahan: Ulam pegaga dibersihkan & dimayang, Bawang putih & bawang besar ditumbuk bersama.
  • Gaulkan kesemua bahan dan hidangkan bersama nasi panas...fuhhhh lagi terangkat

Ikan Salmon Bakar


  • Bahan: Ikan Salmon digaul bersama rencah lada hitam bergaram
  • Dipanggang hingga masak dan terus dihidangkan

Ayam Masak Halia


  • Bahan: Isi Ayam dipotong, Halia dimayang, Rencah lada hitam bergaram
  • Masukkan semua bahan dengan sedikit air, rebuskan hingga ayam masak & kuah memekat & biarkan kering sedikit

Ikan Panggang


  • Bahan: Ikan Kembung, Selar atau Tenggiri dipanggang hingga masak.
  • Dihidangkan bersama serunding ikan bilis halia atau renpah lada hitam bergaram

Sup Lobak Putih


  • Bahan: Lobak Putih, Lobak Merah, Halia, Rencah lada hitam bergaram, bawang putih
  • Renihkan air bersama halia, bawang putih dan rencah lada hitam bergaram hingga air mendidih. 
  • Masukkan Lobak dan masak hingga empuk

Ikan Merah/Haruan Stim Halia


  • Bahan: Ikan Merah/Haruan, Bawang Putih, Merah serta hirisan halian & garam
  • Letakkan semua bahan dalam pengukus dan kukus hingga masak....boleh la makan...:)

Sup Ayam


  • Bahan: Isi Ayam, Kentang, Sup Bunjut, Bawang putih, merah, halia, kulit kayu manis, bunga lawang, cengkih, buah pelaga & rencah lada hitam bergaram
  • Renihkan air bersama sup bunjut dan semua bahan kecuali ayam & kentang hingga air mendidih
  • Masukkan Ayam & kentang dan rebus hingga empuk
  • kemudian masukkan rencah lada hitam bergaram...fuhhhhh

Sup Sayur


  • Bahan: Sawi, Lobak Merah, Isi Ayam, Bawang Putih, Rencah lada hitam bergaram
  • Renihkan air bersama bawang putih, isi ayam hingga mendidih. 
  • Masukkan Lobak, Sayur sawi & rencah secukup rasa...siap....

Macam mana?..terliur tak?..hihi
Tunjuk menu ni dekat suami tau..:)
Semoga bermanfaat untuk semua...

No comments:

POPULAR POSTS

Follow Me